Abstract | U ovom diplomskom radu opisana je svjetska proizvodnja jagoda, proizvodnja jagoda u Republici Hrvatskoj te direktna prodaja jagoda i oblici takve prodaje. Posljednjih dvadesetak godina ponovo je poraslo zanimanje za izravnu prodaju. Osim u zemaljama srednje Europe, posebno u Austriji, u kojoj je taj način prodaje najrašireniji, ona raste i u ostatku razvijenog svijeta, posebice Velikoj Britaniji, SAD-u i Japanu. Taj trend posljedica je promjena na tržištu, preokreta u poljoprivrednoj
politici te velikog porasta ekološke proizvodnje. Cijene poljodjelskih proizvoda smanjuju se već godinama, a rastu proizvodni te posebice zavisni troškovi. Udio proizvođača u cijeni krajnjeg proizvoda danas se procjenjuje na samo oko 30 %. Sve to pridonosi padu dohotka i standarda poljoprivrednika. Osim toga, na tržištu se dogodio velik broj prehrambenih skandala, pronalazak štetnih ostataka u bilju i životinjskom mesu, problemi s genetički modificiranom hranom (GMO), itd. Iz tog razloga potrošači gube povjerenje u masovno proizvedenu hranu te ih sve više kupuje proizvode izravno od proizvođača. Isto tako su brojni poljoprivrednici prešli na ekološku proizvodnju te tako pridonijeli naglom rastu ponude ekoloških proizvoda. Kako se usporedno nije razvijala njihova posebna distribucija, velik broj ekoloških proizvođača ušao je u izravnu prodaju. Hrvatska u zadnjih 10 godina bilježi veliki deficit u vanjskotrgovinskoj razmjeni jagoda u iznosu od 1.570.000 američkih dolara. Broj zasađenih površina se skoro trostruko smanjio, sa 1000 hektara 2004. godine na 364 hektara 2013. godine te su se paralelno s time smanjile i proizvedene količine jagoda sa 4400 tona 2004. godine na 2293 tona 2012. godine. 2013. godine je bila
rekordna proizvodnja i iznosila je 4800 tona da bi se sljedeće godine proizvodnja jagoda prepolovila. Osim proizvodnje i malog broja zasađenih površina hrvatski je problem još uvijek i mali prinos jagoda po hektru koji, u razdoblju od 2004. do 2013 godine, prosječno iznosi 9,3 t/ha, dok je npr. u Španjolskoj iznad 39 t/ha. Što se tiče cijena jagoda, možemo zaključiti da su najveći problem jagode iz uvoza koje koje ruše cijenu i ugled domaćih jagoda. |
Abstract (english) | In this thesis world production and production of strawberries in Croatia was described, including direct sale and modes of such sale. Direct sale has regained its popularity in the last twenty years. Besides middle Europe countries, Austria especially, where this mode of sale is very popular, its utilization is increasing worldwide in developed countries, Great Britain, USA and Japan in particular. This is caused by market changes, changes in agricultural politics and more prominent growth of ecological production. While agricultural products costs decreasing, production costs, with emphasis on dependent costs, are increasing. Only 30 % of the product's final price is made of production costs.All above mentioned is the main cause of farmer's income and standard decline. Also, food market is overwhelmed with scandals, like the presence of harmful ingredients in crops and meat products, presence of GMO (Genetically modified organism) food, etc. These are the reasons consumers are getting more oriented directly to food producers, thus avoiding mass
produced food. Many producers are also becoming oriented to ecological production, making these kind of organic products more available and directly selling them to the consumers. In the last ten years Croatia has recorded a great deficiency in international exchange of strawberries, 1.570.000 USD, respectively. Planted strawberry areas has decreased threefold, from 1000 ha in 2004 to 364 ha in 2013, causing direct decrease of strawberry production from 4400 t in 2004 to 2293 t in 2012. Strawberry production reached its highest peak in 2013 with 4800 t, while for the next year it was halved. Aside from production and small areas planted with strawberries, the main problem is still
a yield per ha of strawberries, which was from 2004 to 2013 9,3 t/ha average, while in Spain it is beyond 39 t/ha. One of the biggest problem are of course imported strawberries which lower the price and reputation of domestic ones. |